Käytännön ekumeniaa?
Ev.lut. kirkon syyskuun piispainkokouksessa käsiteltiin mm. sellaista asiaa kuin ehtoollisvieraanvaraisuus. Siinä missä lähes kaikissa luterilaisissa kirkoissa ympäri maailman ovat ehtoolliselle tervetulleita kaikki kastetut kirkkokunnasta riippumatta, pidetään Suomessa vielä pöytä virallisesti suljettuina niille, jotka eivät kuulu opillisesti samalla tavalla tavalla ajattelevaan kirkkokuntaan.
Tämä on tietysti Raamatun valossa aika härskiä - eivätkä Suomen luterilaiset toki ole ainoita tähän syyllistyviä. Mutta kun vuosisatojen ajan on totuttu, että ehtoollinen pikemminkin erottaa kuin yhdistää uskovia, niin suunnan muutos ei tietenkään voi tapahtua kovin nopeasti. Mutta on silti hyvä, että kirkon kaikkien muutospaineiden joukossa on tällaisia esimerkkejä positiivisestakin kehityksestä.
Virallisen linjan valossa on joka tapauksessa melko mielenkiintoista, että Nokia Missio aikoo Tampereella mennä nauttimaan ehtoollista luterilaiseen kirkkoon. Mission luterilaisten jäsenten suhteen asia ei tietenkään ole mikään ongelma, mutta monet päävastuunkantajista ja useat rivijäsenet kuuluvat ainakin paperilla sellaisiin kirkkokuntiin ja liikkeisiin, joiden jäseniltä on pääsy luterilaisen kirkon ehtoolliselle evätty.
Tampere on viime vuosina niittänyt mainetta kaupunkina, jossa luterilaista oppia tulkitaan tiukimman mukaan. Siksi onkin syytä ajatella, että ulkopuolisten kutsuminen luterilaiselle ehtoolliselle on ainakin tässä tapauksessa jonkin porsaanreiän tai säännöksen pohjalta perusteltavissa. Ajojahtia virallisesta linjasta poikkeaminen ei siis aiheuta, korkeintaan kulmien kurtistelua.
Tilanne kirkon sisällä on kuitenkin mielenkiintoinen. Toisessa laidassa ovat papit, jotka eivät jaa ehtoollista edes oman kirkon piispalle. Toisessa laidassa taas ollaan valmiita päästämään ehtoolliselle kastettuja uskovia riippumatta siitä, mihin kirkkokuntaan he kuuluvat. Toivottavasti jälkimmäinen trendi on näistä kahdesta se, joka jää eloon.
5 kommentti(a):
Wrighthan on nimen omaan todennut (mm. Galatalaiskirjeen oikean lukutavan valossa, kun käsite vanhurskauttaminen ymmärretään alkuperäisellä tavallaan), että Raamatussa ehtoollisyhteys on se pohja, jolta opillista yhteyttä ja ekumeniaa voidaan ylipäätään lähteä etsimään, eikä suinkaan se viimeinen kirsikka, joka voidaan laittaa paikoilleen kun kaikki opillinen kermavaahto on ensin saatu vatkatuksi.
Niinpä... Aika pelottavaa onkin, kuinka tässä (ja monessa muussakin tapauksessa) sellainen toiminta, joka on Raamatun valossa vähintäänkin kyseenalaista, saadaan kuitenkin kirkonmiesten ja teologien käsittelyissä kuulostamaan perustellulta - jopa hurskaalta.
Käytiin tässä vaimon kanssa luterilaisessa messussa. Vaimo kuuluu pienempään kirkkokuntaan jonka kanssa ei luterilaisella kirkolla ole ehtoollisyhteyttä.
Mentiin rohkeasti ehtoolliselle, eikä pappi - vaikka varmasti tunnisti vaimoni, alkanut kikkailemaan mitään keskenkaiken. Hyvä niin ja oikein tehty.
Onhan koko homma aika pöhlä. Tietääkseni Jumalalta saa anteeksi myös kuulumiseen "väärään" seurakuntaan. :)
Ehtoollisvieraanvaraisuutta Tampereen tuomiokirkossa ei osoitettu. Tuomiorovasti Olli Hallikainen, joka oli kutsunut Nokia Mission väen viettämään ehtoollista su 4.11., lausui selkeästi toivomuksen, että se, joka on jonkin muun kirkon jäsen, ilmaiskoon sen ehtoollisen jakajalle, niin hänet tahdotaan siunata!
Kauniisti ilmaistu kielto osallistua yhteyden aterialle. Tämäkö on oikea tulkinta apostoli Paavalin sanoista: "Siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen? Koska leipä on yksi, niin me monet olemme yksi ruumis; sillä me olemme kaikki tuosta yhdestä leivästä osalliset" (1 Kor. 10:16-17)?
Mielestäni ystävällinen kädenojennus vaihtui itse tilaisuudessa sivallukseksi poskelle. Onkohan aikaisemmin mahdettu ns. suljettua ehtoollispöytää julistaa juhlakansalle ennen yhteyden aterian alkua? Itse en ole moista ennen kuullut.
Kieltämättä aikamoinen yllätys, että virallista ehtoollispolitiikkaa ruvetaan noudattamaan juuri tällaisessa tilanteessa. Vähän sama kuin jos kutsuisi naapurit kotiinsa illalliselle ja tarjoaisi heille vain siunauksen oman perheen nautiskellessa pöydän antimista. Edes korinttilaiset eivät olleet näin härskejä :-(
Lähetä kommentti