Seurakunta kirkossa
Viittasin jo aikaisemmassa kirjoituksessani siihen, että kotiryhmät tai kotiseurakunnat vastaavat paremmin Raamatun ajan käytäntöä kuin perinteisemmät, kirkossa tapahtuvat seurakunnan kokoontumiset. Ensimmäiset tiedot kirkon tapaisesta rakennuksesta ovatkin vasta kolmannelta vuosisadalta Dura-Europoksesta, jossa tavallisesta asunnosta oli poistettu väliseinä kahden huoneen väliltä, jotta samaan tilaan mahtuisi 20-30 henkeä. Varsinaisia kirkkoja ryhdyttiin toden teolla rakentamaan vasta sitten, kun kristinusko oli ensin laillistettu ja muuttui myöhemmin valtion viralliseksi uskonnoksi. Tämän listan ei ole tarkoitus olla provosoiva vaan minua ihan oikeasti kiinnostaisi tietää, miksi Suomessa vallitsevaa käytäntöä (=seurakunta kokoontuu isona laumana erillisessä, sitä varten nimenomaan rakennetussa paikassa) pidetään ainoana oikeana tai ainakin parhaimpana vaihtoehtona. Tiedätkö sinä?
On oma kysymyksensä, miten ja miksi kehitys kristinuskon ensimmäisten 200-300 vuoden aikana johti pienehköistä kotikokoontumisista erillisiin (ja yleensä - koteihin verrattuna - massiivisiin) kirkkorakennuksiin ja katedraaleihin. Lisäksi voidaan kysyä, oliko tuo kehitys hyvä vai huono asia.
Kaikki ovat yleensä samaa mieltä siitä, että Jumala ei ole sidottu tiettyyn paikkaan tai tiettyihin tapoihin, ja olen täysin samaa mieltä tästä. Mutta silti minua häiritsee tässä kahityksessä kaksi asiaa:
1) Kokoontumistapaa, joka on Raamatun ja historian valossa varsin myöhäistä perua, pidetään esim. Suomessa ainoana oikeana ja "raamatullisena". Konventikkeliplakaatti on poistunut aikaa sitten, mutta edelleen nähdään, että "oikea" seurakunta kokoontuu erillisessä, sitä varten rakennetussa tilassa - kirkossa. (Näin ei toki ole joka puolella maailmaa, vaan joissain maissa kodeissa kokoontuvat kotiseurakunnat ovat se normaali tapa.)
2) Jokainen joskus pienryhmässä mukana ollut tietää, että ryhmädynamiikka, kokoontumisen kulku, ihmissuhteet, avoimuus, yms. yms. yms. ovat täysin erilaisia pienessä joukossa kuin 100-2000 ihmisen kanssa. Kokoontumisen ulkopuolella ihmiset voivat tietysti olla mitä tahansa, mutta siitä ei pääse mihinkään, että näiden kahden erilaisen kokooontumistyypin edustama kristillisyys on käytännön tasolla hyvin erilaista.
Mistä tämä kaikki johtuu? En tiedä, mutta mielessäni on käynyt mm. seuraavia vaihtoehtoja:
0 kommentti(a):
Lähetä kommentti