13.9.06

Tempaus Ilmestyskirjassa (1)

Ns. "tempaus" eli "seurakunnan ylösotto" on tärkeä osa monen uskovan teologista horisonttia. Vaikka ko. käsitettä ei sellaisenaan mainitsekaan, käyttää Paavali verbiä αρπαζω, joka on suomeksi käännetty sanalla "temmata":

Itse Herra laskeutuu taivaasta ylienkelin käskyhuudon kuuluessa ja Jumalan pasuunan kaikuessa, ja ensin nousevat ylös ne, jotka ovat kuolleet Kristukseen uskovina. Meidät, jotka olemme vielä elossa ja täällä jäljellä, temmataan sitten yhdessä heidän kanssaan pilvissä yläilmoihin Herraa vastaan. Näin saamme olla aina Herran kanssa. (1 Tess 4:16-17)

Samaa verbiä käytetään muuallakin Raamatussa, mutta uskovien "tempaukseen" löytyy ainoastaan tuo yksi viite. Siitä huolimatta ko. tapahtuman ja nimenomaan sen ajankohdan varaan on rakennettu yhtä sun toista teologista rakennelmaa. Mieleen tulee mm. Left Behind -sarja, jonka juoni riippuu täysin siitä, koska tuo tempaus tapahtuu (ja jonka kirjoittajista on tullut moninkertaisia miljonäärejä...).

Minulta kysytään joskus, missä Ilmestyskirjassa löytyy tempaus. Nostan aina hattua näille kysyjille! Kokemukseni mukaan nimittäin suurin osa ei asiasta kysy, koska he tietävät, että se löytyy jakeiden 4:0 ja 4:1 välistä.

Oma vastaukseni on, että Ilmestyskirjassa ei puhuta "tempauksesta" mitään (paitsi "poikalapsen" eli Jeesuksen tempaus luvun 12 jakeessa 5). Tämä ei toki tarkoita sitä, etteikö Ilmestyskirjassa voisi olla viittauksia tapahtumaan, johon Paavali viittaa. Teemme kuitenkin vääryyttä Johannekselle, jos vaadimme häntä vastaamaan meidän kysymyksiimme sen sijaan, että kuuntelisimme, mitä hän itse haluaa meille kertoa.

Mutta eivätkö Johannes ja Paavali ole yhtä mieltä lopunajoista? Se on sangen mahdollista, mutta se ei tarkoita, että he puhuisivat siitä samalla tavalla ja samoilla kielikuvilla, tai että molemmat mainitsisivat samat tapahtumat ja lähestyisivät niitä samasta perspektiivistä. Vertailukohtana voisi käyttää vaikka evankeliumeja, jotka kaikki puhuvat samasta henkilöstä mutta jotka kertovat kaikki vähän erilaisen kertomuksen. Jos esitämme vaatimuksen, että jokaisen evankelistan pitää kertoa samasta tapahtumasta samalla tavalla ja esittää kaikki tapahtumat samassa kronologisessa järjestyksessä, niin joudumme päätymään siihen lopputulokseen, että evankeliumit eivät ole kaikilta osiltaan täysin yhteensopivia. Samalla tavalla emme voi vaatia Paavalia ja Johannesta mukautumaan meidän skeemoihimme ja vastaavaan kysymyksiin sellaisista aiheista, joita he eivät edes käsittele.

Ok, mutta eikö se tempaus voisi sittenkin olla siellä juuri ennen jaetta 4:1? Ei. Tekstin mukaan ovi taivaaseen on auki Johannesta varten, ei suinkaan seurakunnan tempauksen takia. Lisäksi seurakunnan ylösotto aivan kirjan alkupuolella sotii koko Ilmestyskirjaa vastaan monin tavoin, sillä kirjan tarkoituksena on puhua nimenomaan seurakunnalle (tai seurakunnille), jotka kamppailevat monenlaisten ongelmien kanssa. Jos ajattelemme, että suurin osa Ilmestyskirjaa ei itse asiassa ole kirjoitettu ennen Jeesuksen paluuta eläville kristityille, niin mitä ihmettä se edes tekee Raamatussa? Tyydyttää meidän uteliaisuuttamme?

Ajatus siitä, että seurakunta temmataan pois maan päältä ennen kuin vaikeudet alkavat, haiskahtaa pahasti länsimaisten kristittyjen keksinnöltä. Monessa muussa maanosassa - jossa kristittyjä on viimeisen sadan vuoden aikana kidutettu ja tapettu enemmän kuin aikaisempina vuosisatoina yhteensä - on turha mennä kertomaan, että tempaus tulee, ennen kuin vainon aika alkaa. Ei, kyllä ainakin Ilmestyskirjan sanoma on aivan toinen: Jeesuksen seuraajilta vaaditaan uskollisuutta kuolemaan asti - ja se voi hyvinkin tulla pedon ja hänen seuraajiensa käsissä.

Jatkuu...

2 kommentti(a):

Anonyymi,  23.2.2010 klo 15.25  

Aika puhutteleva kirjoitus tempauksesta!

http://koti.phnet.fi/petripaavola/tempaus2.html

vesa 23.2.2010 klo 17.41  

Puhutteleva ehkä, mutta teologisesti melko ongelmallinen. (En aseta kyseenalaiseksi kirjoittajan motiiveja tai vilpittömyyttä, ainoastaan hänen teologisen osaamisensa...)