22.10.06

Kristus vai antikristus?

Ja minä näin, ja katso: valkoinen hevonen; ja sen selässä istuvalla oli jousi, ja hänelle annettiin seppele, ja hän lähti voittaen ja voittamaan. (Ilm. 6:2)

Joskus käydään keskusteluja siitä, onko tuo valkoisella hevosella ratsastaja Kristus vai antikristus. Näistä ensimmäinen vaihtoehto on aivan ymmärrettävä, sillä valkoisen voidaan nähdä symboloivan puhtautta, oikeudenmukaisuutta ja kaikkea muutakin hyvää. Lisäksi seppeleellä kruunaaminen sopisi Kristukselle hyvin, varsinkin ennen kuin hän lähtee evankeliumilla voittamaan maailmaa.

Näistä havainnoista huolimatta ratsastaja ei ole Kristus eikä ensimmäinen hevonen kuvaa evankeliumin voittokulkua. Kristus ratsastaa myös valkoisella hevosella (Ilm. 19), mutta häntä ei sivuuteta yhdellä jakeella. Hän taistelee jousen sijasta kaksiteräisellä miekalla eikä hän ole liikkeellä yksin. Hänelläkin on kruunu (στεφανος, Ilm. 6:2 käännetty sanalla "seppele"), mutta se on kultainen (Ilm. 14:14), jne.

Luvun 6 valkoisella hevosella ratsastava onkin lähempänä antikristusta, mutta on samalla se jotain enemmän. Samalla tavoin kolme muutakin hevosta ratsastajineen edustavat isompia voimia. Ensimmäisen ratsastajan voitaisiinkin ehkä ajatella kuvaavan antikristillistä valloitus- ja vallanhimoa. Aivan kuten Rooman valtakunnan vallanhimoinen laajentumispolitiikka Johanneksen aikana aiheutti sotia ja teurastusta, jotka edelleen johtivat nälänhätään, tauteihin ja kuolemaan, niin samalla tavalla valkoista hevosta seuraavat tulipunainen, musta ja vihreä hevonen.

Ensimmäisen hevosen valkoinen väri siis pettää - ja se on tarkoituskin. Niin kansakuntien kuin yksittäisten johtajienkin vallanhimo aina lopulta sokaisee ne, jotka tuota valtaa käyttävät. Pax Romana kuulosti hyvältä, mutta sitä ylläpidettiin miekalla. Harva poliittinen johtajakaan aloittaa uraansa kansan vihaamana diktatuurina. Yleensä diktaattoreiksi päätyvät sellaiset henkilöt (tai heidän jälkeläisensä), joita on jossain vaiheessa juhlittu kansan vapauttajina ja pelastajina. Vasta myöhemmin voittoisan johtajan ympärille kehittyy palvontakultti, joka saa hyvinkin hengellisiä ulottuvuuksia.

Jeesukselle tarjottiin ensimmäisen ratsastajan roolia useampaankin kertaan. Hänen maanmiehensä odottivat sotilaallista Messiasta, joka vapauttaa heidät Rooman vallasta ja alistaa muutkin pakanakansat juutalaisten alle. Saatana puolestaan olisi ollut valmis antamaan Jeesukselle kaikki maailman valtakunnat - jos vain olisi saanut häneltä sen palvonnan, joka kuuluu yksin Herralle.

Valkoisella hevosella ratsastava on liikkeellä tänäänkin. Joissain paikoissa sen vaikutus on helposti nähtävissä, mutta toisaalla valkoinen väri pettää edelleen tehokkaasti: Pax Romanaa tarjotaan yhä aseiden kanssa. Lopullisen rauhan tuoja ratsastaa kyllä hänkin valkoisella hevosella, mutta hänen ehtonsa ovat erilaiset. Älkäämme erehtykö panemaan rahojamme väärän hevosen puolesta.

4 kommentti(a):

Anonyymi,  13.4.2008 klo 4.56  

Ilmestyskirjaa lukiessa on hyvä muistaa, että Jumalalla on aina kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Mainitut hevoset ovat Jumalan kutsumia lähettiläitä, joiden tehtävä on laittaa täytäntöön Hänen suunnitelmansa maailmassa.

Ratsastajalle annetusta jousesta puhutaan myös Sakarjan profetiassa:

9:9 Iloitse, tytär Siion! Riemuitse, tytär Jerusalem! Katso, kuninkaasi tulee. Vanhurskas ja voittoisa hän on, hän on nöyrä, hän ratsastaa aasilla, aasi on hänen kuninkaallinen ratsunsa. [Tämän profetian Jeesus täytti ensimmäisen tulemisensa yhteydessä]

9:10 Hän tuhoaa sotavaunut Efraimista ja hevoset Jerusalemista, sotajouset hän lyö rikki. Hän julistaa kansoille rauhaa, hänen valtansa ulottuu merestä mereen, Eufratista maan ääriin asti. [Tämän profetian toteutumista odotamme Jeesuksen toisen tulemisen yhteydessä]

9:11 -- Kuule, Jerusalem! Verellä vahvistetun liiton tähden minä vapautan vankeuteen viedyt asukkaasi syvästä ja pimeästä kuopasta.
9:12 Palatkaa, vangitut, takaisin turvapaikkaanne, te ette ole turhaan eläneet toivossa! Vielä tänäänkin lupaan: kaksinkertaisen hyvityksen minä annan sinulle, Siion.
9:13 Juudan minä jännitän jousekseni, asetan Efraimin nuoleksi sen jänteelle. Sinun poikasi, Siion, minä nostan kreikkalaisia vastaan ja teen sinusta käteeni sankarin miekan.
9:14 -- Herra ilmestyy omiensa avuksi. Kuin salaman hän sinkoaa nuolensa. Herra Jumala puhaltaa pasuunaan, hän kiitää etelästä polttavassa myrskyssä.
9:15 Herra Sebaot suojelee omiaan. Hän kaataa linkokivillään viholliset, lyö heidät maahan. Veri vuotaa valtoimenaan kuin viini. Herran soturit ovat yltä päältä vihollisten veressä niin kuin täydet uhrimaljat, niin kuin alttarin kulmat, verellä vihmotut.
9:16 Tuona päivänä Herra Jumala pelastaa kansansa, kokoaa omansa yhteen kuin lammaslauman. He loistavat hänen maassaan kuin kruunussa sädehtivät jalokivet.
9:17 Kuinka kauniiksi tulee maa, kuinka ihanaksi! Maa tuottaa viljan ja viinin, nuorukaiset ja neidot kukoistavat.

vesa 13.4.2008 klo 21.31  

Kiitos kommentistasi, Jussi. Minulle jäi tosin hieman epäselväksi, mitä halusit lainauksillasi sanoa - ratsastaja on Jeesus, jousi Juuda ja jousen nuoli Efraim (ja viholliset kreikkalaisia)? Vai jotain muuta?

Anonyymi,  14.4.2008 klo 1.56  

Oli ehkä minulta vähän huono idea ottaa esille jakeet 11-17, koska ne kertovat Israelille annetusta profetiasta, joka toteutui heidän voitettuaan Kreikkalaiset 200-100 eaa. Tässäkin yhteydessä jousi toimii voittajan ja valloittajan aseena.

Rehellisesti sanottuna en tiedä, kuka tai mikä on Ilm. 6:1-2 mainittu valkoinen hevonen tai sen ratsastaja. Sen voin kuitenkin sanoa, että se ei voi olla Kristus tai Pyhä Henki, koska kukaan luotu olento ei voi käskien sanoa Jumalalle "Tule!".

Mielestäni näiden jakeiden sanoma ei aukea miettimällä sitä, onko ratsastaja jokin tietty henkilö tai henki, vaan tässä kerrotaan jostakin ihmisten motiiveihin vaikuttavasta voimasta, jolle ihmiset antavat dominoivan vallan. Koska ratsastajalle ei anneta nuolia tämä viittaa psykologisiin keinoihin, kuten sotilaallisen painostuksen ja taloudellisen voiman käyttöön.

Tämä maailman valloittaja ei kuitenkaan pysty estämään seuraavaksi tulevien kolmen ratsastajan tuomia rangaistuksia maailmalle; sota, inflaatio/nälänhätä, kuolema. Pikemminkin nämä vaikuttaisivat olevan ensimmäisen ratsastajan luonnollista seurausta tai tapahtuvat jokseenkin samaan aikaan.

Näistä samoista ilmiöistä puhutaan myös kohdissa Matt. 24 ja 1 Tess. 5:3. Kieltämättä mieleeni tulee tässä maailman ajassa globaali maailmantalous, johon kaikkia maita ajetaan yhä tiukemmin. Vapaasti toimivien maailmanmarkkinoiden ylistetään tuovan rauhaa, vakautta ja hyvinvointia, vaikka jo nyt on selvästi nähtävissä että se myös mahdollistaa rikkaiden ostavan ruuan köyhien suusta - aikaisempaa paljon tehokkaammin. Ehkäpä valkoinen ratsastaja on meitä kaikkia niin helposti hallitseva henkilökohtaisen koskemattomuuden ja hyvinvoinnin henki, jonka turvaamiseksi olemme valmiita ummistamaan silmämme. Ratkaisu kaikkiin globaaleihin maailman ongelmiin löytyy kuitenkin vain Jeesuksen synneistä vapauttavasta uhrista, koska muuten kaikki ihmisten hyväntekeväisyyshankkeet ovat kuin vettä kaivoon kaataisi!

vesa 14.4.2008 klo 9.38  

Ok, ymmärrän nyt pointtisi. Monet tutkijat ovat tulkintojesi kanssa samoilla linjoilla, eli Ilmestyskirjassa taloudellinen ja sotilaallinen mahti nähdään kiinteässä yhteydessä toisiinsa. Niinhän tietysti Rooman valtakunnan kohdalla oli - ja miksei myös tänä päivänä maailman johtavan suurvallan kanssa. Neljää hevosta ajatellessa on myös mielekästä ajatella, että kolme viimeistä hevosta seuraavat loogisesti ja ajallisesti lähellä ensimmäistä hevosta.

Suhtaudun hieman skeptisesti niihin, jotka ovat "ratkaisseet" Ilmestyskirjan eli kaikki kohdat ovat aivan selviä. Toisaalta epäselvien kohtien olemassaolo ei tarkoita sitä, etteikö toisille näkemyksille olisi parempia perusteita kuin toisille.