14.11.06

Kaksipiippuinen juttu

Sain hiljattain postia eräältä kristilliseltä organisaatiolta, jonka uutislehti tulee minulle säännöllisesti. Kirjeessä pyydettiin rahaa, koska heillä oli juuri erääntymässä iso lasku ja kassasta puuttui vielä 20 000€.

Tuo kirje herätti minussa ristiriitaisia tunteita. Toisaalta olen vuosien varrella ollut itse osallisena ja muutenkin paljon tekemisissä organisaatioiden ja järjestöjen kanssa, jotka toimivat pääosin lahjoitusvaroilla, joten ilmiö ei sinänsä ole minulle uusi. Toisaalta tuntuu, että liian monta kertaa olen ollut kuulevinani saman viestin: "Anna paljon rahaa ja heti, tai muuten me - Jumalan vahvasti käyttämä organisaatio - joudumme taloudellisiin vaikeuksiin." Ääri-esimerkkinä tästä ovat tietysti tv-evankelistat, jotka suorassa lähetyksessä vaativat Jumalaan vedoten esim. miljoonaa dollaria, ettei heidän palvelutyönsä loppuisi vararikon takia.

Jumalamme on luotettava ja tekee suuria, ja tästä voivat kaikki uskonvaraiset kristilliset organisaatiot todistaa. Silti joskus harmittaa, että Hän ei kerro minulle suoraan, ketä tukea ja kuka tarvitsee rahaa, vaan tuo tieto tulee useimmiten postin kuljettaman raha-anomuksen muodossa, jossa jonkun ison organisaation taloudellinen vakaus asetetaan minun harteilleni.

0 kommentti(a):