1.11.06

Pedon valta

Toisessa blogissa olevat ajatukset ja linkit saivat minut pohtimaan kristityn suhdetta esivaltaan. Yhteiskunnallisia tilanteita voi toki olla monenlaisia, mutta tässä niistä yksi:

Pedolle annettiin suu, joka herjaa ja puhuu suuria sanoja, ja se sai tämän vallan neljänkymmenenkahden kuukauden ajaksi. Niin se avasi suunsa ja alkoi herjata Jumalaa. Se herjasi hänen nimeään ja hänen asuinsijaansa ja niitä, jotka asuvat taivaassa. Sille annettiin myös lupa käydä taisteluun pyhiä vastaan ja voittaa heidät, ja niin sen valtaan annettiin kaikki heimot, kansat, kielet ja maat. Kaikki maan asukkaat kumartavat sitä - kaikki ne, joiden nimi ei maailman luomisesta alkaen ole ollut kirjoitettuna teurastetun Karitsan elämänkirjaan. Jolla on korvat, se kuulkoon: - Kenen osana on vankeus, se joutuu vankeuteen, kenen osana on kaatua miekkaan, se kaatuu miekkaan. Nyt kysytään pyhiltä kestävyyttä ja uskoa. (Ilm. 13:5-10)

Tässä näemme saman kuin esim. Paavalin kirjeissä, eli esivallalla (peto edustaa maallista ja poliittista valtaa) ei ole muuta valtaa kuin mitä sille on ylhäältä annettu. Se, että Jumala on sallinut jonkun instanssin saada valtaa ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tuota valtaa välttämättä käytettäisiin Jumalan tahdon mukaisesti. Näin on ollut läpi historian ja näin Johanneskin näkee olevan myös viimeisen ahdistuksen aikana.

Sen lisäksi, että pedon valtaan annettiin koko maailma, sille annettiin valta myös käydä sotaan pyhiä vastaan - ja voittaa heidät. Ei mikään hauska näkymä, mutta toisaalta ei mitään uutta VT:n lukijoille, jossa vanhurskaat kärsivät yhdessä jumalattomien kanssa petomaisten pakanavaltojen hyökätessä Israelin ja/tai Juudan kimppuun. Näihin tapahtumiin viittaa myös jae 10 ja sen alluusiot Jeremian kirjaan (15:2).

Entä miten pyhien tulisi reagoida? Muodostaa salaliitto ja tappaa peto, joka on maailmassa vallitsevan antikristillisen hengen lopullinen henkilöitymä? Vapauttaa pedon alamaiset ja heidän maansa pedon hirmuvallasta? Vai tarttua aseisiin kodin, uskonnon ja isänmaan nimessä ja käydä oikeutettuun puolustussotaan maailmanhistorian pahinta tyrannia vastaan?

Johanneksella on ainakin osalle kristikuntaa huonoja uutisia: pyhien tulee alistua, ei pedon valtaan ja alle, vaan Jumalan tahtoon ja huolenpitoon. Tämä on Jumalan kansalle tuttu tilanne jo VT:n ajalta. Silloinkin heitä kehotettiin olemaan taistelematta vieraita valloittajia vastaan ja luottamaan Jumalaan.

Tämä oli vaikea sanoma Jeremian aikalaisille, jotka luottivat mieluummin "väkeen ja voimaan" eli aseisiin. Tämä on vaikea sanoma tänäänkin, sillä pedon menetelmät ovat inhimillisesti paljon houkuttelevampia kuin karitsan menetelmät. Tämä onkin osa Ilmestyskirjan vastakkainasettelua ja ironiaa: peto voittaa asein, mutta karitsa voittaa pysymällä uskollisena ja luottamalla Jumalaan loppuun asti.

Risti teki sen, mihin miekka ja 12 legioonaa enkeleitä ei olisi riittänyt. Meidät on kutsuttu seuraamaan Jeesuksen jalanjäljissä ja juuri siksi "kysytään pyhiltä kestävyyttä ja uskoa".

0 kommentti(a):